Heerlijk breien met de Engelse patentsteek

Er zijn oneindig veel breisteken die in allerlei boeken zijn beschreven. Toch kan ik altijd maar moeilijk een leuke breisteek vinden die past bij het werkstuk dat ik wil maken. Ik wil niet te moeilijk (dus niet te veel telwerk) en niet te tuttig, maar wel een lekkere-doorbrei-steek. Eén daarvan is de patentsteek, waarschijnlijk wel bekend bij de iets ervaren breisters. Deze steek is er in vele variaties: de gewone patentsteek, de halve en de valse patentsteek. Maar er is ook een Engelse patentsteek.

Grijze trui
In m’n tienertijd (alweer heel wat jaartjes geleden) heb ik wel eens een grijze trui gebreid in de gewone patentsteek, waarbij je steeds een steek een toer laat vallen. Het werd een enorme zware, dikke en vooral warme trui die ik eigenlijk nooit gedragen heb. Op het kampeerweekend na m’n eindexamen kwam ie trouwens wel goed van pas.

Engelse patentsteek
Daarom ben ik heel blij dat ik de Engelse variant van deze steek op internet heb gevonden. Het effect van de deze patentsteek is bijna gelijk aan de originele steek, maar de Engelse ligt veel platter, het werk wordt dus minder dik. Ik heb hier dan ook al veel projecten mee gemaakt: sjaals, truien, vesten, cols, kussens etc. Waarvan hier een paar foto’s.

Shrug

Onlangs mocht ik wol uitzoeken bij een vriendin nadat ik haar geholpen had met het naaien van een tas (andere hobby van mij). Ze was in de gelukkige omstandigheid om over een grote inloopkast met vele soorten brei- en haakwol te beschikken. Wat een snoepwinkel voor mij!
Ik mocht van haar een pakket prachtig naturelkleurig garen meenemen. Maar ja, wat doe je met 10 bolletjes garen van 50 gram? Het is te weinig voor een trui of vest. Mijn oplossing was de shrug. Lang leve Pinterest! Voor deze schrug brei je heel simpel een lap van 112 cm bij 96 cm. Je kunt hem in allerlei steken breien, maar ik heb natuurlijk gekozen voor de Engelse patentsteek!
Het in elkaar zetten van een schrug is heel gemakkelijk: je vouwt de lap dubbel door de lange zijden op elkaar te leggen. De beide korte zijden naai je dicht, maar je laat een opening over voor de armsgaten. Ik heb er nog korte mouwtjes aan gebreid en een rand langs de lange zijden gehaakt. Een heerlijk kledingstuk voor koele zomeravonden bij de BBQ.












Omslagdoek
Van dezelfde vriendin mocht ik ook een lichtgroen garen meenemen. Hiervan heb ik in dezelfde steek een brede soepele sjaal gebreid op hele dikke pennen. Daardoor is het eigenlijk een omslagdoek geworden. Heerlijk werkje bij de televisie (in de winter brei ik altijd tijdens het schaatsen) of ontspannend met een klassiek muziekje op de achtergrond.



Vest
Dit paarse vest heb ik ook in de Engelse patentsteek gemaakt, ditmaal in een verloopgaren van de Zeeman (alweer een paar jaar geleden…). 



Hoe brei je de Engelse patentsteek?
Zet een aantal steken op dat het veelvoud is van 4 plus 2.
Breien over een veelvoud van 4 steken + 2 extra voor de kantsteken.
1e nld: 3 r., 1 av. herhalen
2e nld: 1 r., 1 av., *3 r, 1 av*, herh. van * tot * eindigen met 1 av, 1 r.
Deze twee naalden herhalen.

Als ik het even niet meer weet, heb ik altijd nog de Engelse patentsteek!



Reacties

Populaire posts van deze blog

Vierkantjes breien, wie wil dat nou niet?

Eindelijk eens een steekje laten vallen....